Dafjes en het milieu

Dafje rijden in Breda en het milieu:

Ook wij krijgen vaak de vraag of we met DAFjeRijdenInBreda wel nadenken over het milieu? En natuurlijk doen we dat ook!

Vanzelfsprekend zijn wij absoluut voor het verdwijnen van de verbrandingsmotor. Alternatieve krachtbronnen hiervoor dienen ontwikkeld te worden. Of elektrisch rijden de vorm is waar we uiteindelijk voor kiezen is nog de vraag. Waterstof motoren zijn ook een optie en wellicht komen er in de toekomst nog meer nieuwe technieken.

Wij geloven echter nog veel meer in de circulaire economie. Een kringloopstelsel waarin alles wat ooit is geproduceerd hergebruikt wordt en misschien wel wordt verbeterd! Dat kan het complete product zijn of de grondstoffen na recycling. Ieder product is gemaakt van grondstoffen die ooit aan de aarde zijn onttrokken. Bij vernietiging of verbranding verdwijnt er dus een kostbare grondstof van onze aarde en deze verbranding levert ook nog eens vervuiling op. Daarnaast is er ooit energie gestoken in het proces om de grondstof te delven of om dit product te maken. Het is doodzonde om dit product vervolgens te vernietigen en opnieuw te gaan produceren, waarbij het hele proces van onttrekking, energie en productie opnieuw de aarde belast. Veel beter kan je het product volledig ontmantelen en alles te recyclen en te hergebruiken. Je kunt ook het volledige product te repareren en in gebruik houden.

In de circulaire economie wordt dus niets meer geproduceerd, gaan de fabrieken dicht en komt iedereen op straat te staan?! Integendeel!! Er ontstaat een nieuwe economie van specialisten die ouderwets spullen repareren, opknappen en in stand houden. Zelfs de producerende fabrieken zouden zich kunnen omvormen tot centra waar hun “oude” spullen weer nieuw worden gemaakt. Overheden kunnen hieraan meewerken door arbeid veel minder tot bijna niet te belasten en nieuwe spullen en het delven van grondstoffen veel zwaarder te belasten. Zo stimuleer je werkelijk de economie, de werkgelegenheid en het behoud van de aarde!

Onderzoek heeft aangetoond dat wanneer de productie van een nieuwe auto kaar is en hij vervolgens middels transport bij de dealer staat; hij al 35% van zijn totale brandstof verbruik heeft “gekost” of “verbruikt”.

De techniek in een DAF 33:

De DAFjes 33 beschikken over een 900cc motortje dat luchtgekoeld is. Er gaat slechts 2 liter motorolie in het blok (tegen vaak wel 5 liter+ in een moderne auto). Omdat DAFjes luchtgekoeld zijn, gaat er geen koelvloeistof in het blok. Een DAFje 33 weegt slecht 670kg. De combinatie van de lichte motor en het geringe gewicht maken onze DAF’s bijzonder zuinig, ze halen een zuinig verbruik van wel 1 op 16!

Uitstoot en verbranding van een moderne auto versus een oldtimer zoals een DAF:

Vaak wordt gezegd dat oude auto’s en oldtimers slecht zijn voor het milieu. Wij, en anderen met ons, zijn het daarmee niet volledig eens. Bij “vervuiling” spelen vele factoren een rol. Hierboven beschreven we al het productieproces van nieuw versus instandhouding van oud. Verder heb je de uitstoot bij gebruik, hierbij speelt de grootte van de onzuiverheden in de uitgestoten massa een rol. Zo kan gesproken worden van grof stof, fijn stof, ultrafijn stof en de gasvormige fase. Oldtimers stoten grof stof uit. Moderne verbrandingsmotoren stoten fijn stof uit. Grof stof blijft op voorwerpen en planten liggen. Het wordt weggespoeld door (regen)water en het kan worden afgebroken door de natuur. Dit gebeurt langzaam, maar het lukt wel. Fijn stof trekt overal in! Via de bloedvaten in de longen van mens, dieren insecten. Maar ook in gras, planten en groente. Het dringt dus niet alleen rechtstreeks je lichaam binnen, maar ook via de voedselketen. En het wordt nauwelijks afgebroken. Fijnstof doodt mens en dier langzaam maar zeker!

In het kader van onze aarde en het milieu zien wij het dus als beste optie om gebruikte auto’s langer te laten rijden door reparatie en ze technisch te verbeteren, tot misschien wel elektrische auto’s.

Dafje Rijden In Breda compenseert:

We planten ieder jaar voor iedere Daf die we hebben een boom. En dat doen we ieder jaar opnieuw! We willen een echt DAF-BOS laten ontstaan!

We “sparen” per gereden kilometer een bedrag om de DAFjes op termijn elektrisch te maken. Dat kan niet?! Zeker wel en het is al eens gebeurd: http://gromsound.mfbfreaks.com/33e/33e.htm
Bronnen:

Nieuwe auto kopen of de oude houden: wat is beter voor het milieu?

https://www.rivm.nl/Onderwerpen/F/Fijn_stof/Stof_hoe_en_wat

http://milieuzonerotterdam.nl/oldtimer-rijden-is-duurzamer-rijden.htm